fbpx

Onderhoud en reparaties: verantwoordelijkheden van verhuurders en huurders

Bij het huren van een woning zijn zowel de verhuurder als de huurder verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties. Het is belangrijk voor beide partijen om op de hoogte te zijn van hun respectievelijke verantwoordelijkheden om onnodige geschillen te voorkomen. In dit artikel bespreken we de onderhouds- en reparatieverantwoordelijkheden van verhuurders en huurders.

Inhoud

1. Verantwoordelijkheden van de verhuurder

De verhuurder is verantwoordelijk voor het uitvoeren van groot onderhoud en reparaties aan de woning. Dit omvat:

a. Structureel onderhoud: de verhuurder moet zorgen voor het onderhoud van de fundering, muren, dak, vloeren, kozijnen en deuren.

b. Installaties: de verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhouden van centrale verwarming, elektriciteit, gas- en waterleidingen, riolering en ventilatiesystemen.

c. Gemeenschappelijke ruimtes: bij appartementencomplexen is de verhuurder verantwoordelijk voor het onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes, zoals trappenhuizen, liften en gemeenschappelijke tuinen.

d. Gebreken verhelpen: de verhuurder dient gebreken te verhelpen die het woongenot van de huurder belemmeren, tenzij deze door de huurder zijn veroorzaakt.

2. Verantwoordelijkheden van de huurder

De huurder is verantwoordelijk voor klein onderhoud en reparaties aan de woning, zoals:

a. Binnenschilderwerk en behangen: de huurder moet zorgen voor het schilderwerk en behangen van muren, plafonds en kozijnen aan de binnenzijde van de woning.

b. Vervangen van lampen, zekeringen en batterijen: de huurder is verantwoordelijk voor het vervangen van lampen, zekeringen en batterijen in de woning, bijvoorbeeld in rookmelders.

c. Onderhoud aan tuin, balkon of terras: indien van toepassing moet de huurder zorgen voor het onderhoud van de tuin, het balkon of het terras.

d. Onderhoud aan apparaten: de huurder is verantwoordelijk voor het onderhoud van door hem geleverde apparatuur, zoals wasmachines, drogers en vaatwassers.

e. Reparaties als gevolg van nalatigheid of schade: als de huurder schade heeft veroorzaakt aan de woning, is hij verantwoordelijk voor de reparatie hiervan.

3. Communicatie en overleg

Het is belangrijk dat verhuurders en huurders open communiceren over onderhouds- en reparatieverantwoordelijkheden. Als er onduidelijkheden zijn, is het raadzaam om dit te bespreken en eventueel vast te leggen in de huurovereenkomst. Zo kunnen beide partijen onnodige misverstanden en geschillen voorkomen.

4. Juridische aspecten

In sommige gevallen kunnen er geschillen ontstaan tussen verhuurder en huurder over onderhouds- en reparatieverantwoordelijkheden. In dergelijke situaties kan het nodig zijn om juridisch advies in te winnen of een beroep te doen op een geschillencommissie. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten als verhuurder of huurder, zodat u goed geïnformeerd bent in het geval van een geschil.

Conclusie

Het is cruciaal voor verhuurders en huurders om op de hoogte te zijn van hun onderhouds- en reparatieverantwoordelijkheden. Dit helpt om een goede verstandhouding tussen beide partijen te waarborgen en eventuele geschillen te voorkomen. Zorg voor open communicatie en overleg om duidelijkheid te scheppen en problemen tijdig op te lossen.

Jouw woning binnen 14 dagen verhuren voor €950? zo werkt het.

rebid woning verhuren

Waarom verhuren via rebid?

Vragen? Wij bellen jou

Hoe werkt het?

1. Intake + woningpresentatie

Tijdens een (telefonisch) intake gesprek nemen wij alle details van jouw woning door.

Wij maken jouw woningprofiel compleet. Nog geen foto’s of plattegrond? Regelen wij.

2. Bepaal jouw minimale huurprijs

Wat wil jij minimaal als maandhuur ontvangen? Nog geen idee? Vraag ons om advies.

3. Wij verzorgen de bezichtigingen​

Een van onze verhuur specialisten in jouw stad ontvangt de kandidaten die komen bezichtigen.

4. Optimale huurprijs + screening​

Geïnteresseerden doen een voorstel voor de maandhuur, voor maximaal rendement.

Jij ontvangt de screening van alle kandidaten en beslist wie de nieuwe huurder wordt.

5. Verhuurd, gefeliciteerd!​

Jij tekent online met de huurder(s) een digitale huurovereenkomst, wij verzorgen ook de incheck.

Verhuurgesprek aanvragen

Wil je meer informatie over onze werkwijze of wil je dat wij jouw woningen aanmelden? Vul dan het onderstaande formulier in, wij nemen binnen één werkdag contact met jou op.

Is iets aan dit artikel nog niet helemaal duidelijk of ontbreekt er wat? Laat een opmerking achter.

Hendrik van Amerongen
Lees verder
Samen met mijn vriendin ons eerste huis gehuurd via Rebid! We waren er direct bij zodra de datum voor bezichtiging bekend werd, en hebben meteen het hoogste voorstel gedaan. Het werd ons door de eigenaar gegund, bedankt!
Liselotte Kramer
Lees verder
Samen met 3 vriendinnen een prachtig huis gevonden om te delen via jullie site! We waren de op een na hoogste bieder maar werden het toch!! We zijn ook nog geholpen met onze gas water en licht aansluiting, geweldig!
Dries rooij
Lees verder
Wat een systeem, zo fijn na meerdere keren met meer dan 20 man bezichtigd te hebben. Eindelijk een keer wat innovatiefs!
James Bennet
Lees verder
I started working for Tommy Hilfiger and needed a place ASAP. My relocator told me about your site. I was able to find a place within a week, amazing. Since I lived in London, didn't need to visit the place in order to rent.
Jeanine en Erik
Lees verder
Geweldige site! Wel een beetje spannend of ons voorstel genoeg was, maar gelukkig zijn we het geworden.
Emily Taylor
Lees verder
Lived in Amsterdam for two years and in my search for a new apartment i stumbled upon your site. Wat a great way to rent an apartment, also they took care of everything regarding utilities during the checkin.
Roberto Lopez
Lees verder
Found an apartment for me and my friend, it was arranged within one week, from our viewing up until checkin, amazing.
Madelon Van Vliet
Lees verder
We hadden budget, maar konden nergens binnenkomen. Via jullie site is het eindelijk gelukt, dit werkt top. Na 4 maanden op zoek te zijn geweest binnen 2 weken een woning via jullie site. We zijn jullie erg dankbaar!
Previous
Next